31.3.13

הפוסט שהיה צריך להיות ראשון

הפוסט הזה היה צריך להיות ראשון כי הוא מסביר כמה דברים מאוד בסיסיים על הבלוג ועל הנושאים שהבלוג יעסוק בהם. הוא יסביר מה זה קופי, איך הוא תורם לחוויית משתמש וכיצד הוא עוזר בעבודת האפיון.

הבלוג הזה עוסק בתרומתו של הקופי לחוויית המשתמש. קופי הוא החומר הטקסטואלי שממנו עשויים אתרים, מודעות, כתבות ועוד. בבלוג הזה לדוגמא, הקופי כולל את שם הבלוג, כותרת המשנה שלו, גוף הפוסטים, כותרות הרכיבים בצד ימין, הטקסט על הכפתורים וכו'. הוא לא כולל את התמונה שלי, את סידור האלמנטים והצבעים השונים.

במוצרים דיגיטליים, קופי מתחלק בצורה גסה לשתי קבוצות: מיקרו-קופי (טקסט קטן) וקופירייטינג (כתיבת תכנים ארוכים יותר). מאפייני חוויית משתמש מתמקדים בעיקר במיקרו-קופי, שעוסק בכותרות, כפתורים (לדוגמא בפוסט הקודם), הסברים על שדות ועוד קטעי טקסט קצרים. ההנחה הקלאסית היא ששאר התוכן במוצר, הוא חלק ממומחיותו של כותב תוכן (קופירייטר), שיודע איך לבלבל את השכל בצורה שיווקית על פני מספר גדול יותר של משפטים או פסקאות.

cc: Toms Bauģis
עובדה שהרבה מאפיינים מפספסים, היא שהמשתמשים קוראים את בלבולי השכל האלה. למעשה, הם מגיעים אל המסך רק בשביל לקרוא אותם. לקופי, ולא רק למיקרו-קופי, יש השפעה עצומה על חוויית המשתמש. סקפטיים? הנה דוגמא.


אישור הרכישה הכי טוב בעולם


CD Baby היא חנות מקוונת לאלבומים של אמנים עצמאיים. החנות היתה אחד המקומות הראשונים שאמנים עצמאיים יכלו להפיץ ולמכור דרכו את המוסיקה שלהם, בתנאים הוגנים ותוך יצירת קשר אישי עם השומעים שלהם. החנות הפכה להצלחה בזכות הגישה החדשנית שלה ונמכרה ב-22 מליון דולר בשנת 2008. רוב הסכום נתרם לקרן שמטרתה מימון חינוך מוסיקלי. 

מאחורי סידי בייבי עומד דרק סיברס, יזם ואדם מרשים בזכות עצמו (זה האתר שלו, וכמה הרצאות ב-TED). האגדה מספרת שיום אחד סיברס הסתכל על מייל האישור שנשלח למשתמשים אחרי רכישה באתר. הוא הרגיש שההודעה רשמית מדי ולא מתחברת לגישה הכללית שהוא יצר באתר. הוא החליט להשקיע 20 דקות בכתיבת מייל אישור חדש, שיתן למשתמשים תחושה של יחס אישי ויבטא את הגישה היחודית של האתר. זה מה שיצא לו:

Your CDs have been gently taken from our CD Baby shelves with sterilized contamination-free gloves and placed onto a satin pillow. A team of 50 employees inspected your CDs and polished them to make sure they were in the best possible condition before mailing.

Our packing specialist from Japan lit a candle and a hush fell over the crowd as he put your CDs into the finest gold-lined box that money can buy.

We all had a wonderful celebration afterwards and the whole party marched down the street to the post office where the entire town of Portland waved ‘Bon Voyage!’ to your package, on its way to you, in our private CD Baby jet on this day, Sunday, December 11th.

I hope you had a wonderful time shopping at CD Baby. We sure did. Your picture is on our wall as “Customer of the Year”.  We’re all exhausted but can’t wait for you to come back to CDBABY.COM!!

Thank you once again,
Derek Sivers, president, CD Baby

המייל הזה, שהיה יכול להסתכם במשפט "הדיסק שקנית בדרך אליך", עשה על המשתמשים רושם כל כך חיובי, עד שהם דאגו למלא את הרשת ברשמים שלהם. חיפוש בגוגל של המילים "private CD Baby jet" יספק מעל 20 אלף תוצאות - כל אחת מהן נוצרה על ידי משתמש נרגש שסיפר על חוויית הרכישה שלו. 

משתמשים פתחו את ההודעה כדי לקבל אישור שההזמנה שלהם התקבלה ושהדיסק שהם הזמינו אכן יגיע לידיהם בקרוב. זה בדיוק מה שהם קיבלו, בנוסף להתרגשות, ציפייה, אהדה לאתר ועוד. הטקסט במייל אישור הרכישה ארוך מאוד ואני בטוחה שתסכימו שהוא לא ייחשב כמיקרו-קופי. עם זאת, הוא שיפר בצורה משמעותית את חוויית המשתמש, תרם לשיווק המוצר והפך מבקרים חד פעמיים למבקרים חוזרים ונאמנים למותג.


תוכן אמיתי למען אפיון טוב יותר


קופי טוב יכול להעלות את חוויית המשתמש גבוה יותר, אבל הוא יכול גם להקל על חוויית האפיון, אם תרשו לו. אני יודעת שטקסט באתר או באפליקצייה אף פעם לא נמצא בראש סדר העדיפויות של מי שמאפיין ומעצב אותו. יש דברים חשובים יותר להתייחס אליהם. כתיבת הטקסט נשארת בדרך כלל כמשימה אחרונה, שמגיעים אליה רגע לפני ההשקה.

cc: soukup


עד ההשקה, אפשר בדרך כלל לראות בעיצוב טקסט שומר מקום כמו "כותרת מניעה לפעולה" או "הודעה דיפולטית שהמשתמש ישלח". אפילו גרוע יותר, הוא השימוש בג'יבריש על סוגיו השונים (לורם איכסום), שמתייחס לטקסט כאל אלמנט עיצובי בלבד. ג'יבריש יכול אולי לעזור למעצב להעמיד אלמנטים על מסך אבל הוא מרחיק אותנו מחוויית המשתמש האמיתית.

הדיון על כך שתוכן שומר מקום פוגע באפיון ובחוויה הוא כבר בן כמה שנים טובות. חפשו בגוגל את המילים "death to lorem ipsum" כדי לקרוא חלק מהפוסטים שנכתבו בנושא. תוכלו למצוא שם גם פוסטים שבאים להגנתו של תוכן שומר מקום, שאחרי הכל הוא כלי שצריך לדעת מתי ואיך להשתמש בו. מה שחשוב לי שתדעו, זה ששימוש בתוכן אמיתי באפיון טוב בשבילכם, מכמה סיבות:
  1. הוא מראה לכם מה המשתמש יראה כשהמוצר יהיה מוכן.
  2. הוא מציף בעיות ומחייב פתרון בשלב מוקדם בתהליך.
  3. הוא יעזור לכם "למכור" רעיון ללקוח, שלא ירגיש שמנסים לעבוד עליו עם לטינית מג'וברשת.
  4. הוא יכול להשתלב מצויין עם אלמנטים אחרים בממשק - תחשבו מחוץ לקופסת הטקסט.
  5. הוא עוזר לכם להבין כמה מקום תצטרכו לשמור עבורו בממשק.
  6. הוא מחייב אתכם להתחיל להתייחס לטון שתרצו להשתמש בו. אל תשאירו החלטות גורליות כל כך לסוף.
  7. עם תוכן אמיתי בטוח לא תשכחו טקסט מג'וברש במוצר. גם זה קורה. (תגללו כאן עד הסוף. תודה אנה בלום!)

אני מקווה שאחרי הפוסט הזה אתם מבינים למה קופי כל כך חשוב לי ולמה הוא צריך להיות חשוב גם לכם. יש עוד הרבה מה להגיד על קופי בממשקים. רוצים לדבר עליו? כתבו כאן למטה. יש לכם דוגמאות? שלחו לי! אני אשמח לתת לכם קרדיט: jasminga AT gmail.com

3 תגובות:

  1. אחלה פוסט שהיה צריך להיות ראשון!

    אגב, אני חושב שהפרקטיקה לרשום את כתובת המייל בצורה משובשת כבר די מיצתה את עצמה :). הסקריפטים מכירים את רוב הטריקים הנפוצים בכל מקרה, ומצד שני הגנת הספאם של ג'ימייל היא כל-כך טובה שזה כבר לא ממש משנה :)

    השבמחק
    תשובות
    1. היי ויטלי, תודה על התגובה!
      כמקדמת אתרים לשעבר, שהשתמשה לא מעט בחיפוש של שטרודלים בעמוד כדי למצוא אנשי קשר, אני משתדלת לעשות את זה קשה יותר לאחרים. לא רק בוטים עוברים על העמוד הזה :)

      מחק
  2. אנונימי22/4/13 21:41

    ממש מהנה ומחכים. תודה לך :)

    השבמחק